Looop Infra in het Zuidasdokproject

Een deel van de huidige Minervapassage op station Zuid


Sinds september 2018 is Looop Infra betrokken bij het Zuidasdokproject.

Het project bestaat uit meerdere deelprojecten, de meest in het oog springende zijn aanpassen knooppunten Nieuwe meer en Amstel, ondertunneling A10 ter hoogte van het station Zuid en de verbouwing van station Zuid zelf.

 

In het kader van de Noord Zuidlijn heeft gemeente Amsterdam recent een aantal nieuwe metro gerelateerde systemen geïntroduceerd welke nu operationeel zijn in de Noord Zuidlijn maar ook worden uitgerold op het bestaande net. Nieuwe stations of stations welke gerenoveerd worden worden ook voorzien van deze nieuwe systemen.

Een aantal van deze systemen zijn: NMA-Netwerk Metro Amsterdam, CBI-Centrale BesturingsInstallatie, OVCP-OpenbaarVervoer Chipkaart Poorten, DRIS-Dynamisch Reizigers InformatieSysteem, CTS-Camera ToezichtSysteem, ICS-InterComSysteem, OMR-OMRoepsysteem. Deze systemen worden geleverd door verschillende leveranciers in opdracht van de gemeente Amsterdam, in het bijzonder Metro & Tram. 

 

De toename van het aantal reizigers dat gebruik maakt van station Zuid maakt noodzakelijk dat de capaciteit flink uitgebreid moet worden om de grote aantallen reizigers te kunnen verwerken. Station Zuid wordt de komende jaren flink verbouwd. Station Zuid is een z.g.n. combistation. Er halteren zowel treinen als metro's.

 

Als eerste wordt er een tweede passage gebouwd, de Brittenpassage, welke de huidige Minervapassage gaat ontlasten. Ook de metroperrons worden verplaatst, deze komen meer naar het westen, tussen de nieuwe Brittenpassage en de bestaande Minervapassage in. Zodra de nieuwe Brittenpassage ingebruik is genomen wordt de Minervapassage tijdelijk afgesloten en ook geheel verbouwd waarbij het verbreden van deze passage belangrijk is voor het vergroten van de capaciteit.

 

Het project is in een nieuwe fase gekomen. Momenteel wordt door de Zuidasdok projectorganisatie een aanbestedingsproces voorbereid om de bouw van het nieuwe station in de markt te zetten. Dit aanbestedingsproces moet leiden tot het selecteren van een opdrachtnemer voor de bouw van het station. Omdat de gemeente Amsterdam als een van de opdrachtgevers van het Zuidasdokproject de in het station te realiseren metro gerelateerde systemen voorschrijft, is besloten dat deze worden gerealiseerd door Nevenopdrachtnemers. De systemen in het station moeten namelijk straks naadloos opgenomen worden in het stadsbrede metronetwerk en ook voor de reizigers moet een herkenbaar beeld ontstaan. De toekomstige opdrachtnemer voor de bouw van het nieuwe station moet dus de ontwerpen van de Nevenopdrachtnemers integraal betrekken in zijn eigen ontwerp.

 

Looop Infra is namens Metro & Tram verantwoordelijk voor het begeleiden van en toezien op de Opdrachtnemer en de Nevenopdrachtnemers bij het ontwerpen, de realisatie en ingebruikname  van metro gerelateerde systemen binnen het Zuidasdok project.

 

Om van de huidige situatie naar de eindsituatie te komen zijn er diverse faseringsstappen gedefinieerd. De eerste grote stap (voor de reizigers althans) is de verlenging en verhoging van de huidige metroperrons voor metrospoor 3 en 4.

De nieuwe Brittenpassage komt rond 2025 inbedrijf. Ervaring met de metrosystemen, opgedaan in het Noord Zuidlijn project, komt nu goed van pas.

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0